„Drum în lucru”, „Termen de finalizare – ianuarie 2023”. Asta citesc pe acest panou, de aproape trei ani locuitorii a trei străzi din orașul Codru, o suburbie a Chișinăului. Suntem deja în luna aprilie 2023, dar lucrările sunt făcute abia pe jumătate. Mai mult, pe unele porțiuni nu vedem nici urmă de asfalt. Proiectul de reconstrucție a străzilor, care costă peste 50 de milioane de lei, bani publici, se pare că s-a blocat, inclusiv din cauza unor probleme de proiectare. Cine se face vinovat de această situație și cât timp mai urmează să meargă prin glod și praf locuitorii de la marginea capitalei, aflați în anchetă.

Așa arată, într-o zi ploioasă, una dintre cele mai lungi străzi ale orașului Codru, numită Livădarilor. Drumul, care practic traversează urba dintr-un capăt până în altul, se umple, pe câteva sute de metri, de noroi. 

GHEORGHE GAVRILAN, locuitor al or. Codru: Mai mult de 24 de ani nu există aici drum. Iaca, nu există. Avem parte de glod. Dacă vă trebuie, pot să vă dau oleacă. Peste o zi trebuie să spăl poarta de glodul acesta. 

ANA LUCHIANOV, locuitoare a or. Codru: Te duci la serviciu, ți-e rușine în microbuz. Cizmele sunt murdare, le ascunzi. Ori avem cu noi un pachet de șervețele umede și ne ștergem. Cum venim acasă, „curăței”, ne spălăm. Nu avem încotro. Acesta e unicul drum pe care să ieși la microbuz. Și atât.  

De mai bine de trei ani, strada Livădarilor, dar și alte două din preajmă – strada Izvoarelor și stradela cu același nume, sunt în plin proces de construcție. Pentru asfaltarea celor circa patru kilometri și jumătate de drum, s-au alocat peste cincizeci de milioane de lei, iar lucrările ar fi trebuit să fie gata încă în ianuarie 2023. Ne arată cum stau lucrurile pe șantier consilierul local, Vadim Țurcan, care este și președintele Comisiei pentru buget, finanțe, economie și reforme a Consiliului Primăriei Codru. Pornim cu mașina din capătulul străzii Livădarilor.

VADIM ȚURCAN, consilier local, or. Codru: Dacă vorbim la nivel de asfaltare, puteți să vedeți doar porțiunea asta, pentru că alte porțiuni, de fapt, ele nu-s. 

Peste circa jumătate de kilometru, asfaltul se termină și intrăm pe un drum acoperit cu pietriș.

VADIM ȚURCAN, consilier local, or. Codru: Practic, vedeți că șantierul este abandonat. În stânga, în dreapta sunt materiale de construcție care, fie nu au fost utilizate, fie deja nu mai pot fi utilizate. Drumul este denivelat, altfel, riști să-ți strici mașina, mai ales că pe stânga, pe dreapta sunt gurile de canalizare care au fost acoperite temporar. 

Peste încă un kilometru și jumătate ajungem la porțiunea care arată ca un drum de țară.

VADIM ȚURCAN, consilier local, or. Codru: Pe această porțiune s-au făcut doar unele lucrări de pregătire, de evacuare a gunoiului, s-a făcut partea de canalizare pluvială, însă ceea ce ține de învelișul rutier, practic nu s-a executat deloc. Eu aș califica acest proiect, de fapt, o modalitate sau un exemplu care să arate cum nu trebuie să fie implementat un proiect de infrastructură de așa complexitate. Și aici mă refer la faptul că acest proiect nu a fost dus până la capăt, nu a fost finalizat în termeni și, respectiv, arată o deficiență de management în implementarea proiectului. Din partea cât a autorității contractante, cât și a operatorului economic, adică primăria și compania de construcții. Acest lucru este foarte grav, pentru că în primul rând suferă cetățenii orașului Codru. 

Nu s-au încheiat lucrările nici pe strada Izvoarelor. A rămas să se mai toarne încă un strat de asfalt. Paralel cu ea, se află stradela Izvoarelor. Și aici – un șantier în lucru. Liubomir Chiriac locuiește pe această stradelă de ani buni. Bărbatul e nemulțumit că, în urma lucrărilor, drumul a fost îngustat. Ca să ne convingă, îl măsoară cu ruleta. 

LIUBOMIR CHIRIAC, locuitor al or. Codru: Patru metri și 50 de cm. Am avut un drum, era pietriș, dar putea merge salubrizarea, putea merge ambulanța, puteau merge pompierii. Am avut șapte metri și ceva, putea trece orice mașină. Acum suntem puși în situația că nu putem face nimic. 

Nemulțumiți sunt și alți vecini de-ai bărbatului. Aceștia au expediat în februarie o scrisoare Primăriei și Consiliului Local, prin care au cerut suspendarea lucrărilor. Printre semnatari este și Liubomir Chiriac.

LIUBOMIR CHIRIAC, locuitor al or. Codru: Mergem mai departe să vedem cu ce o să se termine tot proiectul acesta, că așa drum nepracticabil nu ne trebuie.  

Specialistul în construcții, Mihai Busuioc, a fost angajat de Primăria Codru să verifice calitatea și volumul lucrărilor pe durata întregului proiect. Venit la fața locului, acesta a fost luat la rost de doi localnici.

ION TROFIM, locuitor al or. Codru: Și ce fel de proiect ați făcut dumneavoastră, dacă proiectul acesta are un metru și jumătate dintr-o parte și din partea cealaltă – un metru jumătate. Cui îi trebuie trei metri? Nouă, ca să vină să ne ia gunoiul… nu poate nicio mașină să treacă.   

MIHAI BUSUIOC, responsabil tehnic: Proiectantul a spus că așa-i norma. Mașina nu se ține în drum. 

Întrebat de ce s-au tărăgănat lucrările, Busuioc susține că de vină ar fi creșterea prețurilor și lucrările suplimentare care au apărut între timp. 

Reporter: Dar e normal ca doar jumătate din lucrări să fie făcute în termenul de execuție al întregului contract?

MIHAI BUSUIOC, responsabil tehnic: Nu, așa a fost planificat. Zece milioane de lei – prima tranșă. Pe urmă zece milioane de lei și acum deja trebuia, după idee, să termine. Dar cu prețurile astea, când au început să zboare prețurile în sus, ei au stopat. S-au îndeplinit foarte multe lucrări suplimentare. 

Am mers la Primăria Codru pentru mai multe detalii. L-am întâlnit pe primar în fața instituției.

VLADIMIR MUNTEANU, primarul or. Codru: Opriți camera. Vă dau interviu când pornesc și eu camera mea, ca să nu scoateți din context ceea ce o să vorbesc.   

Peste câteva minute, edilul a revenit însoțit de Mihaela Tărîță, responsabilă de achizițiile publice din cadrul Primăriei, care a filmat tot interviul cu o cameră video. 

VLADIMIR MUNTEANU, primarul or. Codru: Această stradă e o stradă problematică, fiindcă nu a fost niciodată construită, reparată. Multe obstacole au fost întâlnite: cu lucrări suplimentare, cu prețuri majorate, unde primăria a luat o hotărâre să analizeze foarte bine, deci, propunerile agentului economic pentru majorarea prețului și lucrări suplimentare. Au fost multe greșeli, deci, de proiectant făcute în acest proiect, și ca banii publici să nu-i irosim în zadar, fiindcă noi răspundem de banii publici, noi facem tot posibilul ca prelungirea acestei lucrări să fie conform legislației în vigoare. Oamenii trebuie să înțeleagă și Consiliul trebuie să fie responsabil de ce a început administrația publică locală, ca să ducem această construcție, acest drum până la urmă, până la sfârșit să fie construit. Dar orice lucrare adăugătoare trebuiește să fie votată la Consiliu. Orice ban se votează de Consiliu. 

Compania Luxgaz SRL este cea care acum trei ani a câștigat licitația de milioane și s-a angajat să pună  asfalt pe cele trei străzi. De fapt, contractul nu a fost câștigat din prima. Inițial Primăria Codru i-a respins oferta și a anulat licitația. Luxgaz SRL, însă, a contestat decizia autorității locale la Agenția Națională pentru Soluționarea Contestațiilor, care a constatat că „este neîntemeiată respingerea ofertei doar din simplu motiv că lipsesc unele precizări, (…) acțiunile autorității contractante reprezentând un formalism excesiv.” Astfel, autoritatea locală a fost obligată să reevalueze oferta.

MIHAELA TĂRÎȚĂ, specialistă în achiziții publice, Primăria Codru: Noi am organizat deja de câteva ori această procedură de achiziție și chiar dacă noi optăm pentru anulare, deja, întrucât avem o parte motivantă din partea ANSC, eram obligați, într-o oarecare măsură, să avem un câștigător pentru acest obiectiv.

Lucrările au pornit din start cu stângul. Asta, deoarece, cum a recunoscut și primarul orașului Codru, multe dintre greșeli au fost făcute încă la etapa de proiectare. De exemplu, nu au fost prevăzute 300 de capace pentru gurile de canalizare, explică Alexei Pleșca, administratorul și cofondatorul companiei Luxgaz SRL.

ALEXEI PLEȘCA, administrator, Luxgaz SRL: Deci dacă înmulțim, pur și simplu, așa, la 3.000 de lei capacul, ai un milion de lei numai în capace omisiune. Și astfel de omisiuni sunt foarte multe. Niciodată n-am întâlnit așa situație, în primul rând, atâtea modificări într-un proiect. Primăria trebuia să prezinte un proiect modificat, care să prevadă toate omisiunile, pentru că eu nu sunt obligat omisiunile proiectantului să le compensez din buget propriu. 

Mai mult, antreprenorul susține că firma care a efectuat proiectul de execuție a lucrărilor, în baza căruia acum el trebuie să construiască drumul, nu a reacționat prompt atunci când au apărut lucrări suplimentare. 

ALEXEI PLEȘCA, administrator, Luxgaz SRL: Un an de zile s-a tărăgănăt cu procesul acesta de supraveghere de autor de proiect, timp în care nu a executat nici modificări la documentația de execuție. Deci noi, efectiv, un an de zile am așteptat în zadar. Noi suntem o instituție privată, o companie privată, interesul nostru primordial este să executăm un volum cât mai mare de lucrări, cât mai rapid, ca să putem lua alt contract, deci să avem rulaj. Nouă beneficiarul nu ne-a asigurat condiții de lucru, noi nu am avut până la moment un proiect final pus pe masă, să-mi spună „băieți, așa lucrăm, așa executăm lucrarea”. Deci, cum putem noi să mărim ritmul, să urgentăm lucrările, dacă noi nu știm cum?

Compania care a realizat proiectul de execuție a lucrărilor este Institutul de Proiectări de Stat „Iprocom”. În Chișinău, are sediul în mai multe birouri din această clădire care aparține statului.

FELICIA CREȚU, reporter, CU SENS: N-am găsit pe nimeni la sediul Institutului „Iprocom”. Vedem foarte multă  mobilă veche, aici, stocată pe hol, documente, proiecte de execuție, pe unele dintre ele chiar scrie că aparțin Institutului de Proiectare „Iprocom”. 

Aflăm de la paznicul clădirii că nu suntem singurii care caută responsabilii acestui institut de proiectare. Administratoarea clădirii declară că întreprinderea nu ar mai activa la această adresă, având și datorii acumulate pentru plata chiriei.

GALINA ANII, administratoarea clădirii: Ei au închis birourile și nu funcționează. Asta-i tot. Dar de achitat, ei trebuie să achite lunar, dar ei au milion și ceva au datorie. Nu știu ce mai fac ei. Undeva, după pandemie la dânșii s-a stopat tot. 

Nu am reușit să vorbim cu niciun reprezentant al „Iprocom”, deși am încercat în repetate rânduri să-i contactăm telefonic. În schimb, am aflat de la responsabila de achiziții publice din cadrul Primăriei Codru că în 2021 autoritatea locală a angajat un alt agent economic, specializat în activități de proiectare. Este vorba de Întreprinderea Individuală „Curaj-Boșcăneanu” administrată de Fiodor Boșcăneanu, fostul inginer șef al întreprinderii de stat „Iprocom”. Acesta este responsabil de supravegherea și ajustarea proiectului de execuție în cazul apariției unor lucrări suplimentare. 

FIODOR BOȘCĂNEANU, proiectant: Problema nu-i în mine, problema e în aceea că s-au schimbat prețurile, au apărut niște lucrări adăugătoare. Asta-i problema. Toate modificările s-au făcut. Modificările sunt date din decembrie la primărie, din decembrie.

Reporter: Iar agentul economic le poate executa?

FIODOR BOȘCĂNEANU, proiectant: Păi, le poate executa, numai primăria trebuie să le verifice. Toate modificările acelea trebuie să treacă verificarea. 

MIHAELA TĂRÎȚĂ, specialistă în achiziții publice, Primăria Codru: Acum suntem în proces ca proiectantul să aducă toate modificările, lista cantităților consemnate în actele de constatare. Ulterior, primăria să le transmită operatorului economic, ca operatorul economic să aducă oferta, adică cât costă lucrările, din punctul de vedere al operatorului economic, aceste lucrări suplimentare care nu erau prevăzute inițial. 

Prin urmare, pe lângă cele peste 50 de milioane de lei prevăzute pentru acest proiect de construcție a străzilor, ar mai fi nevoie de alte milioane pentru lucrări suplimentare. Majorarea valorii contractului trebuie să primească, însă, aviz pozitiv din partea Consiliului Local. Deocamdată, Primăria nu a pus pe masa consilierilor o astfel de solicitare.

VADIM ȚURCAN, consilier local, or. Codru: Deci, noi am discutat la ședință și am discutat verbal. Practic, nu ni s-au prezentat careva documente care au stat la bază. Pe de o parte, iarăși, noi am alocat bani care nu s-au valorificat. Acolo nu scrie „lucrări suplimentare”, „lucrări de bază”. Scrie „pentru proiect”,  deci „buna gestionare a șantierului”, respectiv, rămâne valorificarea acestor bani. Antreprenorul a venit cu unele solicitări și noi de fiecare dată i-am spus că resursele sunt, deci, problema este să fie implementat proiectul. 

Între timp, Primăria a încheiat cu agentul economic un acord de prelungire a  termenului de execuție a lucrărilor cu încă un an. Până atunci, dincolo de ping-pong-ul de acuzații și pasare a responsabilităților, locuitorii orașului Codru sunt cei păgubiți.

„De 30 de ani se face așa, câte o bucățică. Își bat joc de Codrul asta. Își bat joc”. 

„Sincer să vă spun, am fost foarte entuziasmați că, iată, o să ne facă drumul, o să ne facă trotuarul, dar acum îmi pare rău. Câți bani s-au introdus aici și lucrul nu se finisează”.  

„Se consideră că suntem în Chișinău, nemaivorbind că vrem în Europa. Dar aici, ia, uitați-vă la noi, parcă suntem în grajd”. 

Acest subiect a fost produs în cadrul proiectului „Urmărim banii publici”, desfășurat de A.O. Proiectul media „CU SENS”, în calitate de beneficiar de sub-grant al proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice”. Proiectul este implementat de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, în parteneriat cu Fondul de Parteneriat pentru Transparență (SUA). Responsabilitatea pentru conținutul acestei înregistrări le revine în exclusivitate A.O. Proiectul media „CU SENS” și nu reflectă neapărat opinia IDIS „Viitorul” și a donatorului.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.