Aproape 10 milioane de lei – atât a costat campania electorală, din primul tur, a candidatei PAS, Maia Sandu. Campania socialiștilor pentru promovarea candidatului Alexandr Stoianoglo a fost mai modestă, cheltuielile fiind de 4,6 milioane de lei. Astfel, un vot pentru Maia Sandu a costat 15,2 lei, iar pentru Alexandr Stoianoglo – 11,6 lei. Cine sunt principalii sponsori ai celor doi candidați care concurează pentru fotoliul de președinte? Aflați în investigație.

Maia Sandu, candidata Partidului Acțiune și Solidaritate la funcția de președinte al Republicii Moldova, care a obținut cele mai multe voturi la scrutinul prezidențial din 20 octombrie – peste 42%, a avut pentru campania electorală, din primul tur, un buget de peste 10 milioane de lei, potrivit rapoartelor financiare depuse la Comisia Electorală Centrală. Circa o treime din sumă, mai exact, 3 milioane de lei, reprezintă economiile partidului, bani adunați din cotizațiile de membru și donațiile colectate până la startul campaniei electorale. Alți 750 de mii de lei reprezintă alocațiile primite de la stat. Cea mai mare parte a sumei, însă, aproape 6,3 milioane de lei, a fost strânsă din donații de mijloace bănești de la persoane fizice și juridice, dar și din donații sub formă de bunuri sau servicii. Astfel, 670 de simpatizanți ai Partidului Acțiune și Solidaritate au contribuit la bugetul de campanie cu peste 3,4 milioane de lei.

Printre cei mai generoși donatori este omul de afaceri, Iurie Nastas, administratorul SA Pietriș, și partenerul de viață al jurnalistei Lorena Bogza, dar și Vladislav Chetrușca, administratorul și unul dintre fondatorii firmei – Your Story Interactive SRL, specializată în crearea de jocuri video. Aceștia au virat partidului câte 82 200 de lei fiecare. Directorul general și fondatorul grupului de companii care deține vinăria Purcari, Victor Bostan și Natalia Vrabie, membră a Consiliului băncii comerciale Maib au donat și ei câte 82 000 de lei. Un alt membru al consiliului aceleiași bănci, Vasile Tofan, care este și președintele Consiliului de administrație al vinăriei Purcari și, totodată, face parte din inițiativa civică „Cetățeni pentru Europa” a donat 41 000 de lei. O donație importantă, de 82 000 de lei, a făcut și Nicolai Meraji, fondatorul unei companii IT – YMK-IT Management.

Circa 40 la sută din sponsorii Maiei Sandu sunt angajați la stat sau în companii cu capital de stat. Printre aceștia: 28 de deputați ai partidului de guvernământ, opt primari și șapte miniștri, care au făcut donații între 500 și 20 000  de lei, dar și 87 de pensionari care au contribuit la bugetul electoral cu peste 118 mii de lei, donând sume care variază între 100 și 13 500 de lei. 

În lista donatorilor pentru campania electorală a Maiei Sandu sunt și 34 de firme, care au virat în bugetul electoral, în total, aproape 2,6 milioane de lei. Printre acestea – Basconslux SRL, una dintre cele mai mari companii de construcții din țară, deținută de omul de afaceri Nicolae Madan și alte două companii controlate de aceeași familie Madan – Terraconstrucția SRL și O’Key Imobil SRL, care au donat, în total, 428 800 de lei. Donații de 164 400 de lei pentru campania Maiei Sandu au făcut încă trei companii: Asconi SRL, Glia-Vito SRL și CRM Lines Company SRL. Aproape la fel de darnice, cu donații de 164 000 de lei, au fost și Unitech Engineering Solutions SRL, dar și firmele surori: Intelligence Advice SRL și Intellect Security SRL. Generoase au fost și firmele Elite Synergy SRL și Pro Invest SRL care au transferat 150 000 de lei și, respectiv, 137 000 de lei, ultima fiind afacerea lui Roman Cojuhari, directorul general al Agenției Proprietății Publice și membru al Biroului Permanent Național al Partidului Acțiune și Solidaritate.   

În campania electorală din primul tur al scrutinului prezidențial, pentru promovarea candidatei Maia Sandu, PAS a raportat la CEC că a cheltuit bugetul colectat aproape în întregime, mai exact, peste 9,9 de milioane de lei. Mai mult de 60% din bani au fost investiți în materiale promoționale, adică: ziare, afișe, postere, calendare, bannere, veste, dar și în distribuția publicității electorale în ziare, site-uri, radiouri și televiziuni, dar și pe Facebook .

Pe 20 octombrie, în primul tur de scrutin prezidențial, Maia Sandu a fost votată de 656 852 de persoane. Dacă raportăm suma totală cheltuită în primul tur al alegerilor, adică peste 9,9 milioane de lei, la numărul de voturi acumulate, atunci un vot pentru Maia Sandu a costat, în medie, puțin peste 15 lei. 

DANIEL ROTARU, trezorierul Partidului Acțiune și Solidaritate: Este un buget destul de mare. Campaniile electorale în Republica Moldova, dacă ne uităm istoric, nu se făceau cu bugete așa mari. Doar dacă, probabil, alte partide raportează la CEC alte venituri, poate se subraportează veniturile și cheltuielile lor. Noi facem o campanie cum am făcut-o, ne-a ajuns de toate să avem și pliante, și ziare, și publicitate TV, și publicitate online. Am făcut-o cu bugetul care l-am avut și l-am strâns pe parcurs, dar probabil puteam să facem și cu o sumă mai mică, dar sigur că ajungeam la mai puțini oameni în această perioadă.

În campania electorală pentru alegerile prezidențiale din 20 octombrie 2024, Partidului Socialiștilor din Republica Moldova a adunat circa 6,6 milioane de lei pentru a convinge alegătorii să voteze candidatul pe care l-au înaintat, Alexandr Stoianoglo. Mai exact, 2,2 milioane de lei reprezintă cotizațiile de membru și donațiile colectate până la startul campaniei electorale,  iar peste 1,6 milioane de lei sunt alocații de la stat. Cealaltă parte a sumei a fost adunată de la persoane fizice sub formă de donații – mijloace financiare. Totodată, au fost și donații sub formă de servicii, care au fost făcute atât de persoane fizice, cât și juridice.

Partidul Socialiștilor din Republica Moldova a avut mai puțini donatori decât partidul de guvernământ, pentru a-și promova candidatul, însă destul de generoși. Mai exact, 147 de persoane au virat în bugetul electoral, în total, circa 2 milioane de lei. Cea mai mică donație este de 1 000 de lei, iar cea mai mare – de 60 de mii de lei. 

Printre cei mai generoși sponsori se numără Ivan Bișir și soția lui, Svetlana, care au donat, împreună, 120 000 de lei, cei doi având mai multe afaceri în Chișinău și Taraclia. De asemenea, câte opt angajați ai firmelor Corten-vin Companie SRL și Agroseminvest SRL, al căror beneficiar efectiv este același om de afaceri, Ivan Bișir, au virat în bugetul electoral al candidatului socialiștilor alte 410 000 de lei. Întâmplător sau nu, Alexandr Stoianoglo a lucrat, timp de câteva luni, în 2024, la cele două companii în funcția de director de operațiuni și tranzacții. Iar 33 de angajați ai companiei Agrogled-Invest SRL, cu sediul juridic într-un imobil care aparține unei companii a cărui beneficiar efectiv este, la fel, Ivan Bișir, au donat, în total, peste jumătate de milion de lei. O altă donație generoasă de 60 de mii de lei a făcut-o omul de afaceri, Iuri Iurovsckii, care este cumnatul lui Ivan Bișir.  Dacă tragem linie, soții Bișir și persoanele din anturajul lor au sponsorizat campania electorală a lui Stoianoglo cu peste un milion de lei, ceea ce reprezintă jumătate din toate donațiile primite, oficial, de la persoanele fizice.

În rest, din numărul total al donatorilor, doar 21 sunt bugetari, dintre care: 3 primari, 2 vicepreședinți de raione și un consilier local. 

Din bugetul total de 6,6 milioane de lei, socialiștii au folosit doar 4,6 milioane de lei. Astfel, cheltuielile pentru campania candidatului Stoianoglo au fost de două ori mai mici decât cele ale candidatei Maia Sandu. Cei mai mulți bani, peste 76% din buget, au fost investiți în materiale promoționale, bannere, publicitate la radio și televiziuni, dar și pe rețelele de socializare. 

Pe 20 octombrie, în primul tur de scrutin prezidențial, Stoianoglo a obținut 401 215  voturi. Dacă raportăm suma cheltuită la numărul de voturi obținute, reiese că un vot pentru Alexandr Stoianoglo a costat formațiunea, în medie, 11 lei și 60 de bani. 

VLAD BATRÎNCEA, membru al Comitetului executiv politic al PSRM: Eu știu doar că am avut o campanie modestă. Cât a costat un vot prin corespondență – circa 20.000 de lei. Și dacă e să raportăm 20 000 de mii la 11 lei… Dar nu cred că este o abordare corectă sau o metodologie corectă să comparăm în acest sens voturile cetățenilor. Până la urmă, e important ca scrutinul să fie liber și corect. Dar ce ține de partea financiară, la noi toate cheltuielile sunt oficiale, sunt publicate și puteți să faceți cunoștință cu ele. 

Turul doi al alegerilor prezidențiale va avea loc în data de 3 noiembrie 2024, atunci când cetățenii Republicii Moldova vor decide cine ne va conduce țara din fotoliul de președinte în următorii patru ani. Fii un cetățean responsabil. În ziua alegerilor, nu fi indiferent. Mergi la vot! Până atunci, revezi profilurile celor doi candidați, dar și alte reportaje și anchete CU SENS, ca să fii un cetățean informat și greu de manipulat în ziua scrutinului. 

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.

Cu Sens
Prezentare generală a confidențialității

Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.