Spoturi distribuite la TV, radio sau online, pliante informative, panouri stradale, articole de presă care să combată mituri și un site cu informații despre numărul celor vaccinați. Așa a încercat Ministerul Sănătății, pe timp de pandemie, să convingă moldovenii să se imunizeze. A reușit asta cu bani luați cu împrumut de la Banca Mondială. În august 2021, a fost lansată și o campanie de informare prin sate, pentru a crește rata de imunizare care era una destul de mică. Noi, jurnaliștii CU SENS, a trebuit să așteptăm jumătate de an și chiar să-i acționăm în judecată pe cei de la Sănătate ca să ne spună cum au fost cheltuiți banii și în buzunarul cui au ajuns. Ce am reușit să aflăm, vă spunem în ancheta ce urmează. 

12 ianuarie 2022. Ministra Sănătății, Ala Nemerenco, susține o conferință de presă despre cât de pregătiți suntem pentru a face față unui nou val al pandemiei de Coronavirus. A dat și asigurări că, începând cu anul 2020, Ministerul a depus eforturi considerabile ca să informeze populația, inclusiv despre beneficiile vaccinării. 

ALA NEMERENCO, ministra Sănătății: Noi am petrecut și petrecem foarte multe campanii de informare. Am pregătit un raport, o să-l publicăm, probabil, mâine. Vreau, vă rog, să-l preluați, să vedeți care a fost efortul sistemului de sănătate. Aș dori chiar să facem un calcul, din punct de vedere financiar, ar fi foarte bine ca să vedeți cât a costat țara toate aceste eforturi de comunicare, care din păcate, foarte multe din aceste eforturi, s-au soldat cu un rezultat jos. 

Raportul despre care vorbește Nemerenco nu a fost publicat, însă. Prin urmare, noi, jurnaliștii CU SENS, am cerut în repetate rânduri informații despre activitățile de informare, desfășurate de cei de la Sănătate, cât au costat și în buzunarul cui au ajuns. Abia peste jumătate de an, după ce am dat în judecată Ministerul Sănătății pentru că încalcă dreptul jurnaliștilor de a avea acces la informații de interes public, am primit răspuns. Acesta conține informații relevante doar despre acțiunile de comunicare, desfășurate de Minister, începând cu luna august 2020 și până în decembrie 2021, perioadă în care conducerea Ministerului s-a schimbat de trei ori. Banii pentru campanie au fost luați cu împrumut de la Banca Mondială.

Deși, în plină pandemie, au fost organizate mai multe campanii de informare a populației, din documentele obținute de la Ministerul Sănătății, aflăm că instituția a gestionat, inclusiv financiar, doar un singur proiect, denumit „Răspuns de urgență la Covid-19 în Republica Moldova”. Acesta avea și un buget pentru activități de informare și sensibilizare a populației de 300 de mii de euro sau circa 6 milioane de lei. Grosul banilor, peste 2,4 milioane de lei, au ajuns într-un singur buzunar, al Asociației Obștești Centrul Strategii și Politici de Sănătate, și au fost cheltuiți pentru a convinge, în special, oamenii de la sate, să se imunizeze contra noului tip de virus. 

DENIS CERNELEA, fost Secretar de Stat, Ministerul Sănătăţii: Lansăm o campanie de informare și sensibilizare a populației din mediul rural privind importanța și beneficiile vaccinării.

La evenimentul de lansare, care a avut loc în satul Hîrbovăț, raionul Anenii Noi, a fost prezentă și Inga Pasecinic, administratoarea Asociației Obștești Centrul Strategii și Politici de Sănătate.

INGA PASECINIC, administratoare, AO Centrul Strategii și Politici de Sănătate: În acest sens, vom vizita 24 de raioane. În fiecare raion minimum cinci – șase centre de sănătate, cu o rată mai joasă de vaccinare. Mi-aș fi propus, astăzi ,să merg la Briceni, raionul unde este cea mai joasă rată de vaccinare, dar mi-a fost milă de dumneavoastră. Drumul era să fie, călătoria avea să fie mult mai lungă decât aia pe care am făcut-o astăzi.

ONG-ul a fost contractat direct de Ministerul Sănătății, fără să treacă printr-o licitație publică, ca să se ocupe de această campanie de informare. La modul practic, timp de aproape jumătate de an, un grup de experți în sănătate și comunicare, contractați de organizația Ingăi Pasecinic, s-au deplasat cu un microbuz, din sat în sat, pentru a instrui medicii și a vorbi cu oamenii despre importanța vaccinării.

Pe durata campaniei au fost împărțite oamenilor pliante informative sau torbe pe care erau imprimate mesajele campaniei: „Vaccinarea în satul tău. Viața revine la normal”. De asemenea, au fost produse și distribuite la TV și radio două spoturi, în care acțiunea are loc undeva la țară și prezintă scene din viața de zi cu zi a oamenilor. 

Chiar dacă ONG-ul, condus de Pasecinic, a fost fondat acum 20 de ani, timp în care a implementat proiecte în domeniul sănătății, nu are o pagină web oficială și nu există date publice despre membrii echipei, rapoarte de activitate sau sursele de finanțare. Sediul juridic al Asociației este undeva în această clădire din Chișinău. Unde, mai exact, nu am reușit să aflăm. Nu am găsit nicio inscripție cu logo-ul sau denumirea Centrului Strategii și Politici de Sănătate. 

„Nu-i normal să filmați casă particulară. V-am spus – aici nu este nici un ONG. V-am spus – este o greșeală în adresă”. 

În scurt timp, am fost sunați de Inga Pasecinic, vădit deranjată de faptul că echipa noastră de filmare a căutat-o la sediul organizației.

INGA PASECINIC, administratoare, AO Centrul Strategii și Politici de Sănătate: M-au anunțat vecinii de acolo, care mă cunosc, înțelegeți?

Reporter: Dar ei au zis că nu vă cunosc.

INGA PASECINIC, administratoare, AO Centrul Strategii și Politici de Sănătate: Probabil, ați vorbit nu cu cei care mă cunosc pe mine, au văzut mișcare acolo și m-au sunat. Dar ce vreți să vedeți acolo? Să vin, să trimit pe cineva să deschidă să vedeți biroul cu mape, cu materiale promoționale?

Precizăm că, anterior, am încercat în repetate rânduri să realizăm un interviu în fața camerei de luat vederi cu Pasecinic, dar fără succes. A acceptat să vorbească cu reporterul CU SENS pe Viber, fără să includă camera.

Reporter: Cum explicați că ministerul v-a ales?

INGA PASECINIC, administratoare, AO Centrul Strategii și Politici de Sănătate: Am fost apreciați și suntem apreciați, fiindcă ne cunosc toți peste tot. Am fost, de asemenea, responsabili și de elaborarea protocoalelor clinice pentru medicii de familie. Astfel, am cutreierat țara în lung și-n lat, implementând acele protocoale. Deci, eu cred că, pe mine și pe echipa mea, ne cunoaște fiecare lucrător medical din țara asta.

Totodată, ne spune că este mulțumită de rezultatele campaniei.

INGA PASECINIC, administratoare, AO Centrul Strategii și Politici de Sănătate: Campania a fost una de succes, după părerea mea. Am adus la instituțiile medicale, pentru a fi vaccinați, peste 27.300 de persoane, dacă nu greșesc. În urma vizitelor în anumite raioane, spre exemplu, cert îmi amintesc, când am vizitat UTA Găgăuzia, era vorba de început de octombrie, dacă nu greșesc, ei aveau 9% rata de vaccinare ca, în următoarea lună, să fie 14%. Deci, după părerea mea, 5% e o creștere esențială.

Și Ministra Sănătății, Ala Nemerenco, vorbește despre o creștere a numărului persoanelor care s-au imunizat ca urmare a activităților de informare.

ALA NEMERENCO, ministra Sănătății: Da, a fost o creștere. Atunci când muncești cu oamenii, este creștere. Problema este că avem puțini lucrători pe care să-i implicăm în aceste campanii. Ministerul se ocupă nu doar cu acest subiect, dar cu foarte multe alte subiecte și, de asemenea, cetățenii au foarte înalte așteptări. Dar atunci când mergem la oameni, când mergem în teritoriu, noi observăm imediat o creștere a ratei de vaccinare.

Altceva arată datele Agenției Naționale pentru Sănătate Publică. La nivel de țară, în perioada august-decembrie 2021, în plină campanie de informare, rata de vaccinare a fost, de fapt, în descreștere. Dacă în lunile iunie – iulie 2021 se vaccinau lunar în jur de 300 de mii de persoane, în toamnă, numărul celor care s-au imunizat s-a micșorat de aproape trei ori. În 2022 situație este și mai pesimistă. Sunt luni în care s-au vaccinat doar câteva mii de persoane, de exemplu, în iunie sau octombrie. 

Să revenim, însă, la contractul de milioane, încheiat între cei de la Sănătate și ONG-ul, condus de Pasecinic. Acesta a fost semnat după ce, în iunie 2021, a primit girul unui grupul de lucru din cadrul Ministerului, condus de fostul secretar de stat, Igor Curov. 

Întâmplător sau nu, dar până să-și ocupe, în martie 2021, funcția de la Minister, Curov a fost timp de circa trei ani vicedirector medical al Institutul de Medicină Urgentă, unde Pasecinic era membră a Consiliului de administrare. Contactat telefonic, Curov susține că nu a favorizat în niciun fel ONG-ul lui Pasecinic și că un cuvânt de spus, în acest sens, l-au avut reprezentanții Băncii Mondiale. 

IGOR CUROV, fost Secretar de Stat, Ministerul Sănătăţii: Eu nu eram membru al Consiliului de Administrare la Institutul de [Medicină] Urgentă și aici legătură nu există. În principiu, cu doamna Inga Pasecinic ne-am văzut în contextul elaborării planului de comunicare. Ședința grupului de lucru este ședință cu experți care confirmă dacă caietul de sarcini este imparțial. Ce ține de negocieri directe, nici nu pot să vă răspund la această întrebare, fiindcă modalitatea este reglementată de condițiile Băncii Mondiale. Și echipa băncii e responsabilă, echipa Băncii Mondiale ea propune la grupul de lucru anumite proiecte sau furnizori de servicii, în cazul dat.

Medic de formare, Pasecinic mai face parte din Consiliul de administrare al Institutului de Neurologie și Neurochirurgie și este membră a Comitetului de coordonare a vaccinării de pe lângă Ministerul Sănătății. ONG-ul ei a continuat, în cadrul unui alt proiect, și în perioada octombrie 2022 – ianuarie 2023, să promoveze vaccinarea prin țară.

INGA PASECINIC, administratoare, AO Centrul Strategii și Politici de Sănătate: Covid-ul nu a plecat, să nu uităm de el. Suntem doar la 32% vaccinați. Nu avem cu ce ne mândri în acest caz.

Centrului Strategii și Politici de Sănătate nu este singura entitate juridică care a încasat bani de la Ministerul Sănătății, fără să treacă printr-o procedură de licitație publică. Spoturi video, dar și alte materiale informaționale, cum ar fi: ghiduri, infografice, pliante sau bannere web, au fost realizate, în 2021, de Identic Studio SRL – firmă care aparține și este administrată de  Radu Balan, soțul fostei ambasadoare a Moldovei în SUA, Cristina Balan. Pentru aceste servicii, Identic Studio SRL a primit, la fel, fără să treacă printr-o licitație publică, circa 59 de mii de euro, adică peste un milion de lei.

RADU BALAN, asociat unic și administrator, Identic Studio SRL: Ei ne-au contactat direct, ne-au cerut o ofertă pentru servicii. Noi le-am pregătit oferta. 

Reporter: De ce firma dumneavoastră a fost selectată pentru aceste servicii? 

RADU BALAN, asociat unic și administrator, Identic Studio SRL: Oricine o să mă întrebe, eu am să-i zic că din cauza că noi suntem cei mai buni. 

Alte spoturi video, care au costat Ministerul peste 13 mii de euro, echivalentul a circa 260 de mii de lei, au fost realizate de firma Begobs SRL. Unele amintesc despre măsurile de protecție contra noului Coronavirus, altele promovează necesitatea vaccinării. Eroii video-urilor sunt profesorii, sportivi sau medici din prima linie.

Iar firma Adonius-Lux SRL, a primit 5.000 de euro pentru  crearea site-ului Vaccinare.gov.md. Ambele companii, Begobs SRL și Adonius-Lux SRL, sunt deținute și administrate de omul de afaceri, Nicu Pleșca. Platforma Viber a Ministerului Sănătății a fost creată tot de el. Pleșca ne spune că acestea nu sunt singurele contracte cu statul.

NICU PLEȘCA, asociat și administrator, Begobs SRL și Adonius-Lux SRL: Cu e-guvernarea am avut, cu Parlamentul Republicii Moldova am avut [colaborări]. Din instituțiile publice cu cine am mai avut… Deci toate proiectele noastre, noi 100% pe care le-am făcut, am avut clienți mulțumiți. 

Administratorul nu a putut, însă, să explice de ce au fost selectate firmele lui. În schimb, are doar cuvinte de laudă în adresa Ministerului Sănătății.

NICU PLEȘCA, asociat și administrator, Begobs SRL și Adonius-Lux SRL: Cu Ministerul Sănătății am lucrat destul de strâns în perioada pandemiei, de la începutul pandemiei, la câteva proiecte, deci a fost o perioadă foarte complicată, o implicare, o jertfire totală din partea echipei din Ministerul Sănătății care lucrau și zi și noapte.

O altă companie IT, Nahaba Grup SRL, a fost contractată direct și a primit circa 550 de euro pentru actualizarea site-ului Ministerului Sănătății. Doar în cazul unui singur contract, în valoare de 4.800 de euro, Ministerul a analizat mai multe oferte și a ales compania care a oferit prețul cel mai mic. Este vorba de Ziarul de Gardă care a realizat cinci investigații jurnalistice ce combat miturile despre vaccinare.

ALINA RADU, directoarea Ziarului de Gardă: Oamenii căutau răspunsuri la întrebări și noi ne-am pomenit, obligați de societate, să scriem tot mai mult despre COVID și să răspundem la întrebări dificile, pentru că nimeni nu știa prea multe. Oamenii au încredere în investigațiile noastre, în materialele noastre, dezvăluirea falsurilor, miturilor, dar totodată ne-am pomenit că facem, cumva, munca autorităților.

De ce majoritatea companiilor, despre care v-am spus mai sus, au fost contractate direct, fără să treacă printr-o licitație publică? Am vrut să aflăm care este poziția Oficiului Băncii Mondiale în Moldova la acest subiect, însă ni s-a comunicat să ne adresăm la Ministerului Sănătății, care s-a ocupat de toate etapele de implementare ale proiectului. 

Am reușit să vorbim la acest subiect cu Natalia Belicov, coordonatoarea de proiect și consultantă pe achiziții în cadrul Unității de implementare a proiectului Băncii Mondiale, din cadrul Ministerului.

NATALIA BELICOV, reprezentanta Unității de implementare a proiectului Băncii Mondiale: Toate achizițiile în cadrul proiectului sunt efectuate în conformitate cu Regulamentul Băncii Mondiale privind achizițiile, nu în conformitate cu Legea privind achizițiile publice. Deci, pentru proiecte de urgență, în cazul nostru este proiectul „Răspuns de Urgență la COVID-19”, prioritate se dau achizițiilor accelerate, ceea ce înseamnă că, în conformitate cu documentul de proiect, vor fi procedurile, în mare parte, prin contractare directă.

OLGA DIACONU, expertă în achiziții, AGER: Ia mult mai puțin timp să atribui contractul fără să mai desfășori o procedură de licitație sau alt tip de procedură de achiziție, dar într-adevăr în acest caz sunt mai mari șansele, nu s-a obținut cel mai bun preț, ar fi putut fi obținute oferte mai bune și de la alte companii.    

Olga Diaconu este expertă în achiziții publice și ne spune că legea permite instituțiilor să se ghideze de regulamentele finanțatorului, în cazul dat – cel al Băncii Mondiale, dar că asta, vine la pachet, în unele cazuri, cu mai puțină transparență.

OLGA DIACONU, expertă în achiziții, AGER: Noi, odată ce am contractat acest credit, am acceptat și regulile Băncii Mondiale. Și am acceptat și faptul că avem mai puțină transparență. Și parcă ar fi un pic nedrept față de noi ca și contribuabili, pentru că noi, deși urmează să restituim acești bani, și împreună cu alte taxe de administrare a creditelor, noi avem foarte puțină informație despre modul în care s-au desfășurat aceste achiziții, ce achiziții s-au realizat, ce companii au obținut aceste contracte și le-au executat. Deci aici ar fi o problemă, avem mult mai puțină transparență decât am avea în cazul în care achizițiile s-ar realiza conform legii achizițiilor publice din Republica Moldova.  

Deși nu a putut să ne spună exact care a fost impactul campaniei de informare asupra ratei de vaccinare, coordonatoarea de proiect de la Ministerul Sănătății susține că este mulțumită de rezultate.

NATALIA BELICOV, reprezentanta Unității de implementare a proiectului Băncii Mondiale: Eu zic că a fost foarte informativă și foarte bună campania, adică toate acțiunile de comunicare care au fost în cadrul proiectului. Acestea, la fel, au fost apreciate foarte bine de către donator și vorbim de Banca Mondială. 

Reporter: Cum a fost măsurat impactul, aveți niște date pe care puteți să ni le dați?

NATALIA BELICOV, reprezentanta Unității de implementare a proiectului Băncii Mondiale: Nu am măsurat. Sincer, nu am făcut așa gen de evaluare ca să măsurăm impactul.  

Din martie 2021, de când a fost dat startul campaniei de vaccinare anti-Covid-19 în Republica Moldova și până în prezent, puțin peste un milion de persoane și-au administrat serul cu schema completă, adică de două ori, ceea ce reprezintă circa o treime din populația țării.  

ALA NEMERENCO, ministra Sănătății: În primul rând, de la începutul anului 2020, de când a fost declarat primul caz de Covid în Republica Moldova, până la finalizare, deci nu este doar activitatea mea ca ministru, deci Ministerul a avut trei conduceri în această perioadă. A fost destul de greu, este foarte greu să convingi oamenii să facă un anumit lucru. Noi avem foarte mulți cetățeni care s-au vaccinat în afara țării. Deci rata pe care am calculat-o noi la Ministerul Sănătății este undeva sub 60%, dacă am opera cu alte cifre. Dar, deocamdată, operăm cu ceea ce este de la Biroul Național de Statistică.

Subiect realizat cu sprijinul National Endowment for Democracy (NED). Conținutul și opiniile exprimate aparțin exclusiv autorilor și nu reflectă punctul de vedere al NED.

Comentează

Adresa ta de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *