Mai mulți locatari ai blocului din preajma acestui centru comercial, care se află pe bulevardul Grigore Vieru din Chișinău, se confruntă cu o situație de-a dreptul ieșită din comun. Unii dintre ei s-au pomenit fără balcoane și cu terasa noilor vecini sub ferestre. Asta, deoarece o companie a reușit să ridice noua construcție lipită chiar de peretele blocului de locuit.

Patricia Dumitraș locuiește într-un apartament de la primul etaj al unui bloc cu cinci niveluri de pe bulevardul Grigore Vieru din Capitală. Femeia spune că fisurile din pereți au apărut acum aproximativ doi ani, la scurt timp de la începerea lucrărilor de construcție a unui centru comercial pe locul fostului restaurant „Sănătate” de alături. Noua construcție are un perete lipit de blocul de locuit. 

PATRICIA DUMITRAȘ, locatară: Iată, aici jos a crăpat peretele foarte tare din cauza demolărilor, pentru că se cutremura clădirea. Aici, sus, crăpătura care s-a dus la pod, podul a început a crăpa din cauza lor. Adică de când au fost demolările, în timpul demolărilor au apărut toate. Deja sunt doi ani de zile. Problemele tot apar și apar mereu.

O altă problemă este mucegaiul. A apărut de câteva luni în unul dintre dormitoare. Femeia susține că de vină ar fi țeava pentru evacuarea apelor pluviale de la colțul blocului, care s-a defectat în urma lucrărilor la construcția din preajmă, iar apa se scurgea direct pe perete. 

PATRICIA DUMITRAȘ, locatară: Eu am rămas în șoc, sincer vă spun, era tot, tot, tot absolut, toată tapeta era plină de mucegai și un miros insuportabil. Noi o lună de zile nu am dormit în camera aceasta din cauza la țeavă care e între… La dânșii de pe acoperiș scurgerea de apă de la ploaie merge unită cu țeava noastră centrală și scurgerea la apă merge îndoit. Ea când se scurge pe țeavă, curge încă mai tare și curge toată pe clădire, șiroaie. 

Locatarii de la etajele superioare se confruntă, însă, cu alte probleme. S-au pomenit cu terasa noii clădiri de alături în loc de balcoane. Printre ei este și Valentina Balan. Tânăra ne povestește că balconul i-a fost distrus în timpul lucrărilor de demolare. Ulterior, compania i l-a construit la loc, doar după ce Valentina a prezentat documente în acest sens.

VALENTINA BALAN, locatară: Cu dumnealor când m-am văzut că ei tot încearcau să-mi demonstreze că eu nu am balcon, la care eu scot și le arăt actele, le prezint actele de la cadastru cu balconul meu cum este oficial, frumos. Atunci juristul lor, pur și simplu, s-a schimbat la față, a rămas șocat, zice că ok. Au făcut ca să-mi închidă gura mai mult așa lucrările acestea, că sunt de proastă calitate. Iată vă arăt cum este turnat de ei și cum se face de proastă calitate deasupra. Este diferența foarte mare. De mizerie nu vorbim că eu de fiecare dată mătur și strâng tot eu, pentru că ei de câte ori lucrează, de atâta ori lasă mizerie.  

Și balconul vecinilor a fost distrus, dar nu a fost reconstruit la loc. Acum, ușa spre fostul balcon dă într-un perete de aproximativ jumătate de metru. 

EVELINA PARASCA, locatară: Este chiar lângă geam și dacă observați este nivelul ridicat la pervazul care… deja o să vă invit aici ca să filmați prevazul, să vedeți cum au intervenit. Așa, știți, parcă a fi venit și cu cizmele murdare s-ar fi urcat pe geamul meu. Iată, această senzație o am eu acuma, la lucrările care sunt aici. 

Potrivit documentelor obținute de la Primăria municipiului Chișinău, firma care a construit alături, a reușit să obțină de la proprietarii celor 70 de apartamente doar opt semnături.

EVELINA PARASCA, locatară: Chiar dacă noi nu am semnat acest acord, ei oricum au făcut alipire la calcan, s-au lipit de blocul nostru locativ și și-au continuat construcția, fără să fie taxați de autoritățile publice. 

Lucrările de construcție a centrului comercial de alături au început în vara lui 2021. Anterior, aici era restaurantul „Sănătate”, una dintre afacerile lui Victor Șelin, președintele Partidului Social-Democrat. În 2019, restaurantul a fost cumpărat de Renaissance Group SRL,  o firmă fondată cu doar nouă zile înainte de tranzacție, de o altă companie și trei oameni de afaceri din Chișinău. Printre ei – Constantin Cojocari, care este și administratorul Renaissance Group SRL. Tot el este și proprietarul unei întreprinderi autohtone de îmbrăcăminte. 

În luna iulie 2020, firma obține certificatul de urbanism pentru proiectare, iar peste aproape un an, în mai 2021 – autorizația care prevede lucrări de reconstruire capitală a restaurantului „Sănătate” cu extinderea în limitele terenului privat. În scurt timp, lucrările au demarat în forță, inclusiv cu demolarea parțială a clădirii restaurantului. Locatarii au informat consilierii municipali despre situația dată, cerând stoparea lucrărilor.

22 iulie 2021:
EVELINA PARASCA, locatară: Stimați consilieri, astăzi vin în fața dumneavoastră cu o cerere publică ca să vă implicați și să stopați lucrările de demolare care se petrec acum pe bulevardul Grigore Vieru. Există un seism zilnic al lucrărilor de demolare pe care noi îl suportăm. Deci, ne doare, dragi consilieri.

Lucrările, totuși, au continuat, iar pe 15 septembrie 2021 unul dintre perete a cedat, avariind o mașină parcată în preajmă. La fața locului a venit un inspector al Agenției pentru Supraveghere Tehnică care a constatat că lucrările de demolare au fost efectuate în lipsa unor acte permisive și a aplicat o amendă de 12 mii de lei. Nefiind de acord cu această sancțiune, Renaissance Group SRL a contestat decizia Agenției la Judecătoria Chișinău, ulterior – la Curtea de Apel, dar nu a avut câștig de cauză. Asta nu a împiedicat agentul economic să continue lucrările, în ciuda plângerilor locatarilor la Direcția arhitectură, urbanism și relații funciare din cadrul Primăriei municipiului Chișinău, dar și la alte autorități.

EVELINA PARASCA, locatară: Solicitantul a fost informat că suprafața terenului nu este suficientă pentru amplasarea unui obiect comercial… Deci acesta este răspunsul Primăriei, de la Arhitectură. …inclusiv cu toată infrastructura necesară pentru exploatarea acestuia, parcaje auto pentru clienți/angajați, conform normativului fără afectarea intereselor locatarilor din blocurile din locuințele învecinate. Deci, cei de la Primărie recunosc că construcția pe care doreau ei să o facă nu va fi posibilă fără afectarea locatarilor. Între timp am mai scris și alte petiții colective, de sesizare

Am încercat în repetate rânduri să stabilim un interviu cu administratorul Renaissance Group SRL, Constantin Cojocari, ca să-l întrebăm cum va remedia prejudiciul adus locatarilor din blocul vecin, mai ales că acest lucru este prevăzut expres în autorizația de construire. În timp ce realizam filmări la acest subiect, l-am surprins la o terasă din preajma șantierului. 

Reporter: Imobilul pe care l-ați construit afectează locatarii din preajmă, inclusiv în timpul demolărilor…

CONSTANTIN COJOCARI, administratorul Renaissance Group SRL: Discutați cu juristul. 

Reporter: Cunoașteți problema locatarilor?  

CONSTANTIN COJOCARI, administratorul Renaissance Group SRL: Duceți-vă…

Reporter: Ce ați întreprins? Cum se face că ați construit un imobil care… 

CONSTANTIN COJOCARI, administratorul Renaissance Group SRL: Aveți numărul juristului? Ați discutat cu juristul? Discutați cu el. El o să vă dea interviu, eu nu am ce să vă spun. Ați primit toată informația? Juristul v-a dat informația pe e-mail? Discutați cu el. 

Reporter: Nu am primit încă nicio informație pe e-mail. 

CONSTANTIN COJOCARI, administratorul Renaissance Group SRL: Dumneavoastră ați discutat cu juristul? 

Reporter: Dumnealui a zis că încă nu are un răspuns pentru noi. 

CONSTANTIN COJOCARI, administratorul Renaissance Group SRL: Vă rog, luați legătura cu el, fiindcă ați avut datele lui și luați legătura cu el. Vă mulțumesc.

Reporter: Deci, ați construit un imobil care… 

CONSTANTIN COJOCARI, administratorul Renaissance Group SRL: Luați legătura cu juristul, luați legătura cu juristul. 

Chiar dacă am insistat timp de câteva săptămâni să avem o discuție la acest subiect, nici juristul, dar nici alt reprezentant al firmei, nu a vrut să se întâlnească cu noi pentru un interviu. Într-un final, am primit răspuns în scris prin care firma ne dă asigurări că „imobilul în cauză a fost elaborat și realizat în conformitate cu normele tehnice și legale în vigoare ale Republicii Moldova și reprezintă, de fapt, o plus valoare arhitecturală unică în municipiul Chișinăuși  că ceea ce este edificat actualmente este apreciat pe deplin nu doar de către autoritățile publice centrale și locale de profil, care s-au expus la fiecare etapă a construcției respective, dar și de către locuitorii mun. Chișinău”.

Primul document, emis de autoritățile municipale, este certificatul de urbanism. A fost semnat în iulie 2020 de arhitecta-șefă, Svetlana Dogotaru, dar și de viceprimarul de atunci, Victor Chironda, care, ulterior, a fost demis din funcție. 

VICTOR CHIRONDA, fost viceprimar al municipiului Chișinău (2019 – 2021): Eu văd că, în ultima vreme, lumea tinde să mă implice în tot felul de scandaluri. Discutați cu arhitectul-șef al orașului. Ea a semnat prima acest document. Să spună ea care sunt toate… Ați văzut acolo semnături? Discutați, dumneaei este acum în funcție. Lasă să răspundă în calitate de funcționar în funcție. Eu am fost demis fix pe lucruri de genul acesta. Eu nu mai vreau să răspund pentru alți oameni. Eu mi-am făcut onest activitatea și am tras suficient pentru chestiile acestea.

Am vrut să discutăm și cu arhitecta-șefă, Svetlana Dogotaru, dar ni s-a comunicat că este în concediu medical, iar un alt reprezentant al Direcției arhitectură, urbanism și relații funciare nu a fost delegat pentru a ne oferi un interviu. Am mers, totuși, la Primărie pentru mai multe detalii. A ieșit să vorbească cu noi o angajată a biroului de presă.

Vorbiți cu domnul Chirilescu, spuneți despre ce e vorba și vă face dumnealui legătura cu Direcția arhitectură”. 

Contactat telefonic, șeful Direcției relații publice și buget civil, Vasile Chirilescu, ne-a dat asigurări că vom primi un răspuns, nu fără să insinueze că am încerca, de fapt, să politizăm subiectul.

VASILE CHIRILESCU, șeful Direcției relații publice și buget civil, Primăria Chișinău: Direcția a dat totul în conformitate cu legea, cum permite cadrului legal. A fost un restaurant, un local. Nu știu cu ce ar putea să comenteze Arhitectura. Dar cel mai bine de la doamna Dogotaru, tehnic măcar… Clar că trebuie să vă dea… Eu nu știu cum vreți dumneavoastră să abordați subiectul. Vreți cumva să-l politizați sau vreți cumva, nu știu, că primăria este vinovată?

Peste câteva zile am mers, totuși, la Direcția arhitectură, urbanism și relații funciare unde am întâlnit-o pe Svetlana Dogotaru.

Reporter: Am trimis o solicitare de informație, de fapt, solicitare de interviu de la dumneavoastră sau să delegați pe cineva referitor la construcția care se face pe bulevardul Grigore Vieru...

SVETLANA DOGOTARU, arhitecta-șefă a municipiului Chișinău: O să primiți informația. Nu vă supărați, nu am timp. O să vă dea toate detaliile colegii mei.

În scurt timp, am primit documente de la Direcția arhitectură, urbanism și relații funciare, printre care și această schiță de proiect preliminară din care se vede că între noua construcție și blocul de locuit de alături ar fi trebuit să fie un spațiu de 1,6 metri. Altfel arată, însă, proiectul avizat de arhitecții de la Consiliul Național al Monumentelor Istorice.   

ANDREI VATAMANIUC, arhitect, președintele Consiliul Național al Monumentelor Istorice: S-a avizat această fațadă și cu celelalte componente, sigur, clădirea pleacă în adâncul cartierului. Cam așa se încadra în contextul construit. Pe stânga dreapta avem clădiri din anii 50-60. Așa arăta restaurantul Sănătate, care de mult timp nu funcționa. 

Avizul Consiliului era obligatoriu, deoarece clădirea se află în zona istorică a Capitalei. I-am arătat și lui Andrei Vatamaniuc documentele pe care le-am primit de la primărie ca să înțelegem de ce există diferențe.

ANDREI VATAMANIUC, arhitect, președintele Consiliul Național al Monumentelor Istorice: Cel puțin din materialele pe care le dețin această secțiune nu există, dar la Minister… Da, chiar și aici vedem că este o anumită distanță între clădirile existentă și clădirea nouă și se lipesc doar la parter, dar și aici nu este foarte clar desenat. Nu știu. Probabil există o anumită diferență între materialele prezentate aici și materialele pe care noi le deținem. Dar aici noi vedem că ele sunt, nu pot să spun că nu sunt lipite, sunt lipite. Înseamnă că la Primărie au transmis și alte materiale decât le vedem la Ministerul Culturii.

Reporter: Totuși, cum ne explicăm că edificiul a fost ridicat, fiind lipit, iată, aici, în partea stângă?

ANDREI VATAMANIUC, arhitect, președintele Consiliul Național al Monumentelor Istorice: Păi nu, uitați-vă, ceea ce se prezintă este un studiu de lumină, care a fost făcut și a fost prezentat Primăriei ca și cum ar demonstra că nu se încalcă din punct de vedere a eliminării normelor. Ceea ce vedem, asta nu este schemă, asta nu este schița sau proiectul tehnic, acesta este un studiu de caz. Dar dacă studiul acesta prezintă distanță, vedem aici și în realitate nu este distanță, înseamnă că a fost încălcat chiar și acest studiu. Dacă se respecta 1,60 m între clădiri, atunci ar fi fost păstrat și nivelul de iluminare care este aici planificat. 

Cât despre demolările efectuate în lipsa unei autorizații? 

ANDREI VATAMANIUC, arhitect, președintele Consiliul Național al Monumentelor Istorice: Proiectul acesta nu prevede demolarea acelui restaurant, transformarea lui în această clădire, urma să fie reconstrucția lui în altceva și nicidecum nu demolarea lui. 

Reporter: Care dintre instituții ar fi putut să intervină?

ANDREI VATAMANIUC, arhitect, președintele Consiliul Național al Monumentelor Istorice: Păi, în mod normal, însăși beneficiarul ar fi interesat să fie totul pe alb la el. 

Actul de recepție finală a imobilul de pe bulevardul Grigore Vieru a fost semnat în decembrie 2022. Respectiv, centrul comercial este dat în exploatare și își așteaptă chiriașii. Potrivit anunțurilor imobiliare, un metru pătrat de oficii, aici, ar costa între 18 și 40 de euro. De cealaltă parte, locatarii din preajmă suportă consecințele lucrărilor de construcție și se simt nedreptățiți. Singura cale rămasă, ne spun ei, e instanța de judecată.

VALENTINA BALAN, locatară: Mă gândesc să merg în judecată, doar că mai strâng informații, mai adun, poate cumva. Totuși, noi, vorbind cu vecinii, ne gândeam poate să dăm colectiv cumva să facem, măcar pentru alipirea aceasta, încălcarea că ei s-au alipit de noi, măcar cu asta să începem, dar nu știm dacă se apucă cineva. 

EVELINA PARASCA, locatară: Evident că o să fie tergiversat dosarul ani de zile și noi ca locatari nu o să ne permitem sumele, cheltuirea unor astfel de sume, oricât de mult ne-am dori. Dar nu este problema aceasta, problema este că noi, ca locatari, așteptăm ca statul să ne protejeze.  

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.