loader image

Peste 800 de persoane decedate au fost incluse eronat în lista beneficiarilor unui ajutor financiar unic de 1000 de lei. Banii nu vin de la stat, dar de la Uniunea Europeană și au fost prevăzuți pentru cei mai vulnerabili cetățeni ai țării noastre ca să facă față mai ușor efectelor crizei energetice. Am descoperit neregulile, atunci când am mers pe urma banilor, oferiți de UE. Care sunt explicațiile și cine se face vinovat de această situație, vă spunem imediat.

Cimitirul din satul Bulboci, raionul Soroca. Chiar la intrare se află mormântul Iuliei Andonii. Deși bătrâna nu mai e printre cei vii de aproape doi ani, numele ei a figurat în lista persoanelor care urmau să beneficieze, în această primăvară, de un ajutor financiar unic în valoare de 1000 de lei, bani de la Uniunea Europeană, destinați celor mai vulnerabile persoane din Moldova, pentru a face față crizei energetice. Cea care ne-a condus până la locul de veci al femeii este fiica răposatei – Lilia Țurcan. Vestea că mama ei a fost invitată, printr-o scrisoare, să se prezinte la Oficiul Poștal pentru a ridica banii, a primit-o neaștepat, prin telefon. 

LILIA ȚURCAN,  locuitoare, com. Bulboci: M-a sunat o persoană și m-a întrebat dacă sunt Andonii Iulia. Le-am spus că asta-i mama mea. Și mi-a spus că pe numele ei a venit o scrisoare la poștă. Le-am spus că mama a decedat. El m-a întrebat: „Dumneavoastră nu aveți nevoie de așa ajutor?” Dar eu zic: „În ziua de azi toți au nevoie de bani. Dar ce-o să mă coste pe mine asta?” Așa și i-am spus. Niciodată n-am primit niciun ajutor. Și zice: „Bine, noi o să vedem. Dacă ceva puteți să primiți dumneavoastră în locul mamei și așteptați dacă o să putem rezolva”. 

Apelul cu pricina, Lilia l-a primit înainte de Sărbătorile de Paști. De atunci, deși au trecut deja câteva luni, o altă scrisoare în care destinatarul să fie ea, nu a mai ajuns la Oficiul Poștal din Bulboci. Dar cum se face că numele mamei ei s-a strecurat printre cei vii? Fiica răposatei are o lămurire. 

LILIA ȚURCAN,  locuitoare, com. Bulboci: Posibil lista a fost făcută până ea a decedat. Iată, eu cum cred. Ea era bolnavă, a fost operată de multe ori și poate de aceea a fost inclusă. 

Numele defunctei s-a regăsit printre cele circa 50 de persoane din comună, care au fost selectate pentru a beneficia de ajutorul financiar. Am mers la primăria din localitate pentru mai multe detalii.

FILIP CRÎȘMAR, primarul com. Bulboci: Mare probleme de cap ne-a făcut atunci ajutorul acesta. Toți cetățenii învinuiau primarul și asistenta socială, dar pe noi nu ne-a informat nimeni după ce criterii au fost selectate aceste persoane. Un singur lucru vreau să zic, nu au fost repartizați corect banii.

Reporter: Cum credeți, cine se face vinovat?

FILIP CRÎȘMAR, primarul com. Bulboci: Cei care au selectat persoanele, cei care au prezentat la Ministerul Muncii. Asta la nivel de țară lasă-i să cerceteze, să vadă cine a prezentat, în baza la ce au prezentat.    

Asistenta socială din Bulboci susține că nu a avut niciun rol în selectarea beneficiarilor. Cu toate acestea, ne dă o posibilă explicație pentru morții strecurați în listă. Totul s-ar datora, crede ea, unor erori la etapa de identificare a beneficiarilor din baza de date a Ministerului Muncii și Protecției Sociale.

SILVIA CEBAN, asistentă socială, com. Bulboci: Când s-au selectat persoanele în proiectul dat, cred că a fost o comisie. S-a văzut acolo că persoana nu mai beneficiază sau cererea nu este activă, cererea e rejectată sau e suspendată. Nu s-a ținut cont de chestiile acestea. Dacă vreți să verificați, mergeți la Oficiul Poștal. Poștărițele știu mai bine. 

NATALIA RAILEANU, șefa Oficiului Poștal, com. Bulboci: Au venit 52 [de scrisori] și, pare-mi-se, patru am întors înapoi, fiindcă doi locuitori sunt plecați cu traiul în Rusia, două persoane sunt plecate cu traiul la Edineț.

Reporter: Au fost scrisori trimise pe numele persoanelor decedate?

NATALIA RAILEANU, șefa Oficiului Poștal, com. Bulboci: A fost o scrisoare, da. A fost o singură scrisoare, dar nu țin minte pe cine. Eu tot am returnat înapoi că n-are…, adică omul e mort. Cum o să  ducem noi la cimitir scrisoare? Și am returnat-o.

Scrisoarea s-a întors la Chișinău, la organizația neguvernamentală People in Need, pe scurt PIN Moldova – cea căreia Uniunea Europeană i-a încredințat implementarea unui proiect amplu de cinci milioane de euro, pentru a ajuta pe cele mai vulnerabile persoane din Moldova în contextul crizei energetice. Iar una dintre măsurile propuse, pentru a atenua efectele crizei, a fost și acest ajutor financiar unic de 1000 de lei. Organizația susține că a întocmit lista beneficiarilor, circa 40 de mii la număr, în baza informațiilor, puse la dispoziție de Ministerul Muncii și Protecției Sociale. 

Cu toate acestea, în cazul a 2507 persoane, selectate pentru a beneficia de ajutor, plicurile n-au ajuns la destinație. Grav e faptul că o bună parte din aceste scrisori, mai exact – 803, au fost expediate persoanelor decedate. Astfelun calcul simplu arată că, fiecare a 50-a  persoană selectată, nu avea ce căuta în lista beneficiarilor, pentru că, pur și simplu, nu mai era în viață.

ANDREA QUADEN, șefă de urgență, PIN Moldova:  În general, în cazul distribuirii banilor cash și orice alt ajutor umanitar, întotdeauna sunt scăpări. De fiecare dată sunt persoane care fie nu primesc scrisoarea, fie au dificultăți la Oficiul Poștal sau, din diferite alte motive, nu pot încasa banii. Cu toate acestea, mecanismul pe care l-am avut a fost că, două săptămâni de la expedierea scrisorilor, verificam cine, de fapt, a primit banii și cine nu. Pe fiecare dintre cei care nu au încasat banii, i-am urmărit îndeaproape ca să înțelegem de ce nu i-au putut primi. Cele mai grave cazuri au fost atunci când scrisorile s-au întors din cauza că adresa nu era corectă, persoanele nu mai locuiau acolo sau persoanele au decedat. Banii pe care i-am economisit, îi păstrăm pentru runda a doua a proiectului. 

Datele PIN Moldova arată că cei mai mulți beneficiari decedați, dar prezenți în baza de date a Ministerului Muncii și Protecției Sociale, au fost depistați la Chișinău. Mai exact, 56 de persoane. Câte 36 – la Călărași, Ungheni și Fălești, 35 – la Soroca, 33 – la Sîngerei și 32 – la Ceadîr-Lunga. De fapt, în fiecare raion au fost identificați morți în liste. Cei mai puțini, patru la număr – la Vulcănești.

Reporter: În ceea ce privește persoanele decedate din listă, cine s-ar face vinovat și dacă PIN a sesizat autoritățile? 

ANDREA QUADEN, șefă de urgență, PIN Moldova: Nu e rolul meu să spun dacă cineva e vinovat sau nu, fiind reprezentanta unei organizații caritabile. Comunicarea cu părțile interesate este în curs de desfășurare. Vom expedia o listă cu recomandări. Acest proiect s-a încheiat parțial și, pentru noi, monitorizarea după distribuirea banilor este foarte importantă. Încă avem încasări, pe care, când le vom finaliza, vom înmâna o listă cu recomandările și cu observațiile noastre către Minister.

Chiar dacă reprezentanta PIN Moldova a evitat să spună ferm unde e problema, cert e faptul că organizația a folosit Sistemul informațional automatizat de asistență socială, pe scurt – SIAAS. Este o bază de date, aflată în gestiunea Ministerului Muncii și Protecției Sociale, care conține lista tuturor persoanelor din țară ce au depus, măcar o singură dată, o cerere pentru a beneficia de asistenţă socială. Respectiv, aici putem găsi: persoane cu dizabilități, bătrâni, familii cu mulți copii, familii cu venituri mici și altele. Cum se face că în această bază de date se regăsesc și persoane decedate, ne explică ministrul Muncii și Protecției Sociale, Marcel Spatari.

MARCEL SPATARI, ministrul Muncii și Protecției Sociale: Este o problemă de ordin tehnic care nu cred că a afectat pe cineva. Din păcate, persoanele care au decedat nu au putut să beneficieze de acest ajutor, dar banii sunt la Fundație și vor fi distribuiți iarna următoare.

Reporter: De ce nu sunt scoase din listă persoanele care decedează sau persoanele care nu mai beneficiază de prestațiile sociale?

MARCEL SPATARI, ministrul Muncii și Protecției Sociale: Faceți o confuzie aici. În SIAAS beneficiarii de ajutor social sunt verificați conform listelor dacă sunt în viață sau nu. SIAAS are și un istoric, este un sistem care există din 2008. În istoric sunt toți beneficiarii care au fost în toți acești ani. Nu poți să-i ștergi, pentru că au un istoric, au fost acolo.  

Care ar fi, totuși, soluția pentru ca persoanele decedate să nu ajungă, fie și accidental, în lista beneficiarilor unor ajutoare, atât din bani publici, cât și din cei ai donatorilor externi? 

MARCEL SPATARI, ministrul Muncii și Protecției Sociale: Toate aceste cazuri trebuie semnalate la Inspecția Socială. Există telefonul Inspecției Sociale se pot scrie petiții și Inspecția va verifica fiecare caz în parte. Dar vreau să atenționez că acordând prea multă importanță acestui fenomen, faptul că sunt nereguli în sistem, noi știm că sunt nereguli în sistem, discredităm, de fapt, un ajutor care este important.

La Inspecția Socială am discutat cu Alina Dașcov, șefa Direcției Inspecția prestațiilor sociale. Instituția este cea care verifică în toată țara cât de corect este oferită de către stat asistența socială, din bani publici. Celelalte ajutoare, oferite de organizațiile neguvernamentale din banii donatorilor străini, sunt trecute cu vederea.

ALINA DAȘCOV, șefă de direcție, Inspecția Socială: Ajutorul respectiv despre care vorbiți nu ține de competența Inspecției Sociale. Probabil că cei de la Minister nu au înțeles unde să vă direcționeze, dar noi nu verificăm segmentul dat. Dacă suntem sesizați, răspundem că nu ține de competența noastră. Sunete avem din teritoriu. Îi informăm doar, îi direcționăm, le oferim numerele de telefoane ale colegilor de la Minister.

Reporter: Dar cum calificați faptul că statul are o bază de date în care figurează persoane decedate, cât de grav este acest lucru?

ALINA DAȘCOV, șefă de direcție, Inspecția Socială: Eu nu pot să comentez pentru că nu știu dacă într-adevăr este așa cum spuneți, pentru că nu ar trebui să se regăsească persoane  decedate. Nu ar trebui să existe așa cazuri, dar deja urmează de văzut. 

În schimb, inspectorii sociali constată frecvent nereguli în felul în care sunt repartizați banii statului pentru asistența socială. De exemplu, în primul semestru al acestui an, au fost verificate 599 de cazuri, iar în 88% din ele au fost constatate ilegalități. Suma prejudiciului se ridică la peste un milion de lei.    

MARCEL SPATARI, ministrul Muncii și Protecției Sociale: Toată lumea știe că există beneficiari de ajutor social care n-ar merita să beneficieze de acest ajutor social. Deci, oamenii aceștia sunt în baza de date, poate sunt falsificate anumite documente, de aceasta am fortificat Inspecția Socială. De aceasta, Inspecția Socială, astăzi, poate pune sancțiuni ceea ce nu putea face anul trecut, de exemplu. Toate aceste cazuri trebuie să ajungă în atenția Inspecției Sociale și lucrurile se vor clarifica.

ALINA DAȘCOV, șefă de direcție, Inspecția Socială: La moment nu a fost aprobat regulamentul Inspectoratului Social de Stat. Suntem în proces încă, dar urmează. Sperăm să fie în timpul apropiat și, la moment, Inspecția Socială nu aplică amenzi. Sunt înaintate doar recomandări în vederea remedierii situației create la nivel de entitate.  

Nu doar persoane decedate au ajuns în lista beneficiarilor de ajutor financiar unic de 1000 de lei de la Uniunea Europeană, dar și angajați la stat sau persoane care, de departe, nu sunt cele mai vulnerabile. Unele dintre ele au venituri și averi, dar figurează în baza de date a Ministerului Muncii și Protecției Sociale. Pentru mai multe detalii, vezi și ancheta: Bani în plic de la UE. Uite, e – uite, nu e.

Acest subiect a fost produs cu suportul financiar al Uniunii Europene, în cadrul proiectului „Împreună susținem populația vulnerabilă afectată de criza energetică”. Conținutul materialului video aparține autorilor și nu reflectă în mod neapărat viziunea Uniunii Europene.

Comentează

Adresa ta de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Centrul de preferințe pentru confidențialitate