Primăvara a început cu vești proaste pentru pasageri. Aceștia sunt nevoiți să scoată mai mulți bani din buzunar pentru o călătorie cu microbuzul sau cu autobuzul prin țară. 

„Ne bate la buzunar tare. Și apoi, iată, te mai duci la medici. E scump, totul e scump”. 

„De la Ochiul Alb până la Chișinău am venit cu 140 [de lei], dar acum ne ducem cu 154 de lei. E scump. Pentru pensia noastră e scump”.

„Locuiesc chiar în nordul țării. Biletul a ajuns să coste 170 de lei. Mi se pare un preț exagerat”. 

„La Bălți mă duc – 95 de lei. Nu se uită la buzunarul țăranului. Prețurile cresc, dar salariile rămân tot aceleași”.  

Majorările au început de la 10-20 de bani per kilometru și se pot ridica și până la un leu și zece bani per kilometru. Scumpirile au loc pe fundalul creșterii prețului la carburanți, care pun și mai multă presiune pe transportatori. Aceștia spun că lucrează în pierdere. 

„Noi suntem dezorientați, nu mai știm ce vrem. Dacă nu sunt călători, la ce ajută prețul mărit?”

„Iată, vă spun cât costă. Orhei – Soroca – 107 [de lei] a fost. Acum e 122 de lei. Cu ce poate ajuta 90 de bani, dacă la pasageri salariile nu le ridică, dar biletele le ridică, e mai bine?”

„Numai ne vâră în datorii tot mai tare și mai tare. Lumea se teme să călătorească cu așa prețuri. Nu au parale”.  

Potrivit deciziei Comisiei pentru Situaţii Excepţionale din 10 martie, tarifele vor suferi ajustări săptămânal, în fiecare zi de vineri,doar pe perioada stării de urgență, instituită odată cu declanșarea războiul din Ucraina, pe o perioadă de 60 de zile. Așa că, până spre sfârșitul lunii aprilie, cel puțin, ne putem aștepta la noi și noi scumpiri. 

Tu cât de des utilizezi transportul național și cel interurban? Ce părere ai despre aceste scumpiri? Răspunde în comentarii! Iar dacă vrei să afli care sunt argumentele pro, contra, dar și cele neutre majorării prețurilor biletelor și în ce măsură acestea rezolvă sau nu problema transportatorilor, stai aproape. Îți spunem imediat.

OLEG ALEXA, președinte, Asociația Patronală a Operatorilor de Transport Auto: Sigur că tariful nostru are la bază anumite calcule și valul acesta de scumpiri, care au avut loc la noi în țară și nu doar la noi în țară, a afectat cumva și costurile transportatorilor. În primul rând, vorbim de prețul la motorină, care de la mijlocul lunii august, practic, zilnic este în creștere.  Și de aceea, la acea etapă, când am înaintat noi demersul de ajustare a tarifului, sigur că era argumentat și necesar. Însă, cu părere de rău, cifrele de azi arată că acea majorare, care a avut loc, este insuficientă și ramura practic, astăzi, este pusă în pericol de a se opri. Noi trebuie să revenim la problema rambursării accizului și la rambursarea TVA în așa fel ca povara acestor scumpiri să nu cadă pe consumator. 

ANDREI SPÎNU, viceprim-ministru, ministrul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale: Pe parcursul timpul, nu s-a dorit serios să se reformeze sectorul, să se lupte cu transportul ilicit, să se facă regulă în rute, să se introducă un sistem care să ofere tuturor cecuri și să se verifice dacă toate rutele sunt făcute conform orarului. Să se investească în autobuze și microbuze noi, să se facă regulă în gările auto, să implice Administrația Publică Locală și, în final, să distrugă toate grupurile de interes și cele corupete, care se gândesc doar la buzunarul lor, în acest domeniu. În calitate de ministru responsabil de domeniul transporturilor, una dintre principalele mele preocupări, cum am menționat în nenumărate ori, este ca oamenii să beneficieze de servicii de transport sigur, confortabil și accesibil, iar prețul, tariful, achitat pentru serviciile de transport, să fie unul corect pentru oameni, cât și pentru operatori.  

VIOREL GÎRBU, expert economic: Interesul antreprenorului este să presteze un serviciu la un preț cât mai mare, să aibă tarife cât mai înalte, iar interesul călătorilor este opus. Călătorii vor să plătească mai puțin. Desigur că, consumatorilor, cetățenii moldoveni, care se folosesc de acest serviciu, nu se simt confortabil. Or, trebuie să achite tarife mai mari. Dar acest lucru, iarăși, poate fi gestionat de Executiv. Noi avem instrumente suficiente și pentru păturile social vulnerabile. Guvernul poate să vină cu un sistem de asistență, sistem care, de altfel, există. Noi avem instrumente care sunt folosite în acest sector și aceste instrumente, eventual, pot fi folosite pentru a depăși această problemă. 

Fii un cetățean informat și greu de manipulat. Caută argumente pro, contra, cât și neutre și fă-ți propria concluzie. Iar dacă îți place ceea ce facem, dă like și distribuie acest video ca și prietenii tăi să-l vadă. Dacă vrei, însă, să susții activitatea noastră, o poți face printr-o donație unică sau lunară.

Proiect finanțat de Ambasada SUA. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor acestuia și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.