loader image

Parcări auto cu plată în Capitală – mit sau realitate? În octombrie anul trecut, autoritățile municipale au prezentat un studiu în acest sens, care prevede crearea a peste 74.500 de locuri de parcare în Chișinău, inclusiv 8.600 prin intermediul unor parteneriate public-private. Taxele pentru un loc de parcare ar urma să fie de 5 sau 10 lei pe oră – în cazul parcărilor stradale și de 300 de lei pe lună – în cazul parcărilor rezidențiale.

ION CEBAN, primarul mun. Chișinău: Haideți să pregătim toată această documentație pentru Consiliul Municipal Chișinău. Sper ca, în aceste condiții, să fie cât mai puține influențe populiste sau politice. Trebuie să avansăm dacă vrem, iarăși, cum spunem noi, să creăm o capitală cu adevărat europeană.

Până să prindă viață un sistem fiabil de management al parcărilor cu plată, studiul urmează să treacă de consultările publice, iar, mai apoi, să fie votat de Consiliul Municipal Chișinău. Când, mai exact, se va întâmpla asta? Încă nu se știe. Până atunci, însă, vezi care sunt argumentele pro, contra, dar și cele neutre la acest subiect.

VITALIE MIHALACHE, șeful Direcției Transport Public, Chișinău: Noi planificăm să acoperim tot municipiul Chișinău cu parcări cu plată, inclusiv parcările capacitive vor avea o posibilitate de a motiva cetățenii de a se parca și a utiliza transportul public. Mă refer la acele soluții care se utilizează astăzi în lume. Reieșind din faptul că, la ora actuală, tot terenul, care este și care urmează a fi amenajat, este terenul municipal, utilizarea unui bun sau exploatarea unui bun municipal prezumă, în sine, achitarea unui cost. Costurile respective nu au ca obiectiv acumularea veniturilor la buget, dar au ca obiectiv asigurarea întreținerii și mentenanței pe aceste locuri care urmează a fi amenajate.

VICTOR CHIRONDA, specialist în dezvoltare urbană: Eu consider că primăria Chișinău n-o să aibă suficientă capacitate instituțională să implementeze acest proiect. Da, ei mai vor să mai facă undeva niște locuri, niște zone de parcare, niște chestii, dar un sistem bine pus la punct de parcare cu plată – foarte slabe șanse. Presupun, nu pot face acum nicio afirmație, că posibil să se încerce, iarăși, să se corupă acest proiect dn start. Ar putea să coacă băieții vreun plan, să inventeze vreo schemă, astfel încât, atunci când va fi implementat deja sistemul de parcare cu plată, să ne trezim, iarăși, cu vreun offshore din ăsta unde se duc toți banii. Una din marile probleme identificate, inclusiv în studiul de fezabilitate, este că la Primăria Chișinău, pur și simplu, nu are cine, instituțional vorbind, să se ocupe de această problemă. De ea nu trebuie să se ocupe, personal, primarul general sau viceprimarul.

VEACESLAV IONIȚĂ, expert, IDIS „Viitorul”: Chișinăul, de fapt, devine un oraș imposibil de trăit și de circulat. Noi ne sufocăm. În prezent, numărul de autoturisme din oraș ocupă 20% din suprafața străzilor. Numărul de mașini va continua să crească. Noi, în fiecare lună, aducem în Moldova câte 3.000 de mașini, dintre care aproape 1.500 în Chișinău, în fiecare lună. Deci, noi, practic, vom dubla numărul de mașini în următorii cinci ani de zile. Deci, dacă acum credeți că e rău, vreau să vă asigur că peste cinci ani va fi de două ori mai rău. Orice soluție este mai bună decât avem acum. Vă dați seama, orice soluție este mai bună.

Fii un cetățean informat și greu de manipulat. Caută argumente pro, contra, cât și neutre și fă-ți propria concluzie. Iar dacă îți place ceea ce facem, dă like și distribuie acest video ca și prietenii tăi să-l vadă. Dacă vrei, însă, să susții activitatea noastră, o poți face printr-o donație unică sau lunară.

Proiect finanțat de Ambasada SUA. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor acestuia și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.

Comentează

Adresa ta de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Centrul de preferințe pentru confidențialitate