loader image

Dacă te interesează cum sunt gestionați banii publici sau orice altă informație de interes public și vrei s-o ceri de la autorități, s-ar putea să ai nevoie de semnătura electronică. Și ea costă. Cel puțin, asta a propus recent Ministerul Justiției, atunci când a făcut modificări la Legea privind accesul la informație, de rând cu alte norme legale, care urmează să fie ajustate Codului Administrativ. Cu alte cuvinte, solicitările de informații ar putea fi privite ca niște petiții, ceea ce ar duce, potrivit experților, la tergiversarea sau îngreunarea accesului jurnaliștilor, dar și oricărui cetățean, la informații de interes public.

Modificările au stârnit un val de nemulțumiri și discuții în contradictoriu, asta deși, până să devină lege, trebuie să fie votate de majoritatea parlamentară. Unii sunt pro, alții – contra, dar există și opinii neutre.

SERGIU LITVINENCO, ministrul Justiției: Nimeni nu vrea să îngrădească, să restricționeze dreptul de acces la informație. Scopul nostru este să avem o claritate juridică. Aceasta este doar o ajustare a terminologiei în conformitate cu prevederile Codului Administrativ care a intrat în vigoare în 2019. Este o lege mai nouă și pe care instanțele o consideră prioritară, și o aplică indiferent ce scrie Legea privind accesul la informație. Semnătura electronică este prevăzută de Codul Administrativ, ea este prevăzută din 2019. Aceasta este norma legală și mie, la fel, nu-mi place, dar asta a fost legea care a fost adoptată. 

ANDREI LUTENCO, director executiv, Centrul de Politici și Reforme: Cum era legislația până acum era mai bună, decât cum va deveni dacă sunt adoptate aceste modificări. Noi vorbim despre un drept cetățenesc foarte important, dreptul la acces la informație, care nu trebuie de pus în niște limite birocratice doar pentru ca să le fie mai ușor funcționarilor să răspundă la solicitările de informație sau să le fie mai ușor judecătorilor ca să lucreze pe cazuri de acces la informație. Noi am pledat pentru aceea ca formalitățile de accesare a informației să fie minime, să nu fie necesar ca cetățeanul să aibă o semnătură electronică procurată și reînnoită odată la câțiva ani. 

TATIANA PUIU, expertă în legislația mass-media: Eu consider că, înainte de toate, ar fi trebuit să fie consultate organizațiile de media și acele entități implicate în procesul de ajustare a cadrului legal privind accesul la informație. Legea privind accesul la informație este o lege care chiar avea nevoie de aer proaspăt. Am în vedere că chiar am și ratificat și o Convenție prin care ne obligăm să ajustăm, inclusiv, și Cadrul legal, dar consider că aceste modificări trebuiau să fie, mai întâi de toate, consultate și trebuiau să fie luate în considerare opiniile și toate eforturile care au fost făcute până la aprobarea acestor modificări în Guvern.

Fii un cetățean informat și greu de manipulat. Caută argumente pro, contra, cât și neutre și fă-ți propria concluzie. Iar dacă îți place ceea ce facem, dă like și distribuie acest video ca și prietenii tăi să-l vadă. Dacă vrei, însă, să susții activitatea noastră, o poți face printr-o donație unică sau lunară.

Proiect finanțat de Ambasada SUA. Opiniile exprimate în cadrul proiectului aparțin autorilor acestuia și nu corespund neapărat celor ale Ambasadei SUA.

Comentează

Adresa ta de e-mail nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *