Transparența ar trebui să fie cuvântul cheie atunci când vorbim despre achizițiile publice. Și asta deoarece noi, cetățenii, avem dreptul să știm cum sunt cheltuiți banii statului, adunați din taxele și impozitele noastre. Sunt, însă, și metode mai puțin transparente, dar care pot fi utile, mai ales, în situații de criză. Este vorba de achiziții prin procedura de negociere. Când e cazul ca autoritățile să recurgă la această metodă și dacă nu cumva e loc de abuzuri, ne ajută să lămurim experta în achiziții publice, Olga Diaconu.
OLGA DIACONU, expertă în achiziții publice: Legea achizițiilor publice prevede posibilitatea de a folosi două tipuri diferite de proceduri de negocieri. Este vorba de procedura de negociere cu publicarea unui anunț de participare și procedura de negociere fără publicarea unui anunț de participare. De fapt, negocierea cu publicarea unui anunț de participare este foarte rar folosită. A fost folosită foarte mult atât justificat, cât și nejustificat procedura de negociere fără publicare după începerea pandemiei. Deci, foarte multe autorități contractante au recurs la această procedură din lipsă de timp. Dar au fost și anumite abuzuri.
Deși este mai rar folosită, procedura de negociere cu publicarea prealabilă a unui anunț de participarea se utilizează în anumite cazuri specifice.
OLGA DIACONU, expertă în achiziții publice: În anumite situații în care autoritatea contractantă ar trebui să negocieze cu operatorii economici unele circumstanțe specifice ce ține de achiziția respectivă. Poate fi utilizată și în cazul în care la o licitație deschisă sau restrânsă nu au fost depuse oferte conforme, dar este destul de vag și prevăzut această modalitate de negociere și, probabil, ar lăsa foarte mult loc de interpretări.
Totodată, se recurge la procedura de negociere fără publicarea unui anunț de participare în unele cazuri, cum ar fi: lipsa unei oferte sau a unei oferte adecvate; situații excepționale, determinate de evenimente imprevizibile; există doar un singur furnizor de bunuri și servicii pe piață, care are drepturi exclusive sau alte situații specifice.
OLGA DIACONU, expertă în achiziții publice: Sunt unele cazuri în care o autoritate contractantă tergiversează foarte mult desfășurarea unei proceduri de achiziție sau nu planifică corespunzător și se ajunge la situația în care noi suntem nevoiți, din motiv de maximă urgență, să inițiem o procedură de negociere fără publicare. Nici acest lucru nu este corect. Poate fi utilizată negocierea fără publicare și în condițiile în care, din motive tehnice, de creație sau ceea ce ține de protecția drepturilor de autor, este un singur operator economic, să zicem, care poate să livreze bunurile, serviciile sau lucrările respective.
Dacă în cazul licitațiilor publice, mai ales cele electronice, cetățenii pot monitoriza pe site-ul MTender.gov.md întreaga procedură, altfel stau lucrurile atunci când se recurge la negocieri. Autoritățile consultă direct anumiți operatorii economici cu care negociază condițiile contractuale, inclusiv prețul. Astfel, cetățenii află despre anumite achiziții publice abia după semnarea contractului pe bani publici.
OLGA DIACONU, expertă în achiziții publice: Nu vedem cum s-a inițiat procedura de achiziție, cui i-a fost, de exemplu, remisă invitația de participare, nu vedem ofertele care au fost depuse. Deci, este mai puțină transparență. Pentru noi, ca reprezentanți ai societății civile, este mult mai greu să monitorizăm aceste achiziții. Acolo unde este mai puțină transparență, este întotdeauna și mai mult loc pentru abuzuri.
Abuzurile trebuie să fie detectate de către Agenția Achiziții Publice, care poate aplica și sancțiuni.
RUSLAN MALAI, directorul Agenției Achiziții Publice: Vreau să vă spun că procesul de a depista nu este unul simplu, el este destul de birocratizat, pe de o parte. Și, pe de altă parte, și efortul Agenției Achiziții Publice este unul destul de mare.
Nu fi indiferent și urmărește cum se cheltuie banul public.
Acest subiect a fost produs în cadrul proiectului „Urmărim banii publici”, desfășurat de A.O. Proiectul media „CU SENS”, în calitate de beneficiar de sub-grant al proiectului „Consolidarea integrității în achizițiile publice”. Proiectul este implementat de către Institutul pentru Dezvoltare și Inițiative Sociale (IDIS) „Viitorul”, în parteneriat cu Fondul de Parteneriat pentru Transparență (SUA). Responsabilitatea pentru conținutul acestei înregistrări le revine în exclusivitate A.O. Proiectul media „CU SENS” și nu reflectă neapărat opinia IDIS „Viitorul” și a donatorului.
Comentarii: 0