Constantin Mihalachi conduce o mașină electrică, adică eficientă energetic și ecologică. Bijuteria pe patru roți e mai scumpă, însă își merită banii, susține bărbatul.

CONSTANTIN MIHALACHI, proprietar de mașină electrică: Utilizez mașinile electrice cam de când au apărut ele. Motoarele diesel sunt mult mai poluante, dar mașinile electrice ar fi cele care nu au gaze de eșapament și cu asta e un lucru pozitiv. E și momentul să ne gândim un pic și la mediul înconjurător. Întreținerea mașinii este mult mai mică. Asta e un lucru foarte important pentru că nu prea ai ce schimba aici. Nu ai nevoie de ulei de motor, nu ai nevoie de toate filtrele care sunt la un motor cu ardere internă. În esență, în timpul anului trebuie să-i torni doar o dată în an, să vezi cel puțin nivelul la lichidul de frână și să schimbi filtrul de interior sau cel care filtrează aerul care pătrunde în habitaclul mașinii. Din punct de vedere al costurilor anuale, dacă e să comparăm, mai ales cu o mașină diesel, e mai ok.  

De asemenea, costă mai puțin să-ți faci plinul la o stație electrică, decât la o stație peco. 

CONSTANTIN MIHALACHI, proprietar de mașină electrică: Mașina mea are o baterie de 57 kWh. De la o stație fast charge, cum este și asta, 7,86 de lei tariful, bateria plină mi-ar lua să o încarc cu vreo 448 de lei. Tot de banii aceștia aș putea să încarc vreo 17 litri de benzină. Cu o mașină care consumă vreo 9 litri de benzină aș merge aproape 200 de km. Diferență este că, cu asta acum aș face vreo 350 de km. Dar asta acum, când e cald. Iarna, în mod normal, aș face cu ea vreo 200 de km. Și acolo nu ar mai fi diferența într-atât de mare.  

În Moldova sunt peste 150 de stații de încărcare a mașinilor electrice. Poți afla unde se află stațiile electrice, la un click distanță, pe harta – Plugshare.com.  

CONSTANTIN MIHALACHI, proprietar de mașină electrică: Sunt foarte multe, adică acoperă toată țara. Îți poți încărca mașina electrică și în nordul țării, am fost la Naslavcea cu mașina electrică, adică am ajuns până acolo și am venit de acolo înapoi, sau în sudul țării. O mașină electrică e cel mai bine să o încarci acasă unde ai un tarif de 2,50 lei. Și situația ideală ar fi să ai și fotovoltaice, ca să nu achiți nici pentru asta.  

Eficiente sunt și mașinile hibride, care au motoare electrice, dar și cu ardere internă.

„Am ales o mașină de tip hibrid pentru că este economă. Dacă aș fi avut aceeași mașină, dar nu hibrid, ar fi consumat 15 litri. Aceasta utilizează în jur de 6-7 litri. Cheltuielile sunt de două ori mai mici”.   

„Sunt foarte econome. Economisesc plus minus un leu la km. Deja depinde cum conduci, depinde de șofer”.  

„E mai silențioasă, nu face atâta zgomot. Cred că e și mai economă deoarece o încărcăm la priză. Avem casă cu curte. Asta e, ecologia. E mai curată, nu e miros”.   

IRINA ȚERIGRĂDEAN, șefă de direcție la Centrul Național pentru Energie Durabilă: Dacă e să facem o comparație cu ceilalți ani, aș dori să fac această comparație chiar cu 2018, când am început această monitorizare. În 2018 vorbeam despre 47 de mijloace de transport electric înregistrate în Republica Moldova, iar acum, în 2023, avem 1.140. Deci este vorba de circa 20 de ori a crescut numărul acestor mijloace de transport înregistrate în Republica Moldova. Dacă să vorbim despre tehnologiile hibride, aferente transportului. În 2018 vorbim despre 3.425 de mijloace de transport hibride înregistrate în Republica Moldova, iar acum în 2023 avem 7.610, deci practic s-a dublat. Evoluția este constantă. Se identifică o creștere, în primul rând, față de interesul acestor tehnologii, dar și în legătură cu prețul carburanților. Consumatorii se orientează către un mijloc de transport care le asigură cheltuieli mai mici de deplasare. Evoluția este una simțitoare și dacă ar fi și un suport financiar din partea statului, ar fi și mai mare această evoluție.

Doar 4% din numărul total de autoturisme înregistrate în țara noastră sunt mașini electrice sau hibride. Statul își propune să crească numărul acestor mașini printr-o serie de facilități fiscale. 

ION MUNTEAN, directorul Centrului Național pentru Energie Durabilă: În primul rând, nu se achită taxa pe valoarea adaugată la import, la procurarea acestor automobile și, doi, sunt scutiți de accize. Suplimentar, chiar în această vară am propus și chiar a fost inclus în Legea cu privire la eficiența energetică o prevedere prin care mașinile de tip electric și cele hibride să aibă plăcuțe de înmatriculare distincte pentru a facilita luarea anumitor decizii de către autoritățile publice locale în ceea ce privește accesul automobilelor electrice în centrele orașelor. Urmează să fie examinat în ce măsură putem să lansăm și anumite programe pentru subvenționarea anume a automobilelor electrice.

Acest subiect a fost produs cu suportul financiar al Uniunii Europene în cadrul proiectului „Abordarea crizei energetice în Republica Moldova”, implementat de Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare. Conținutul materialului aparține autorilor și nu reflectă în mod neapărat viziunea UE sau PNUD.

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.